Josefin - del två

2014-08-26 | 16:00:00
Nikon D3100 + 50/1,8
Vill ni se del ett av Josefin - klicka här.
 


Dessa bilder är även de första bilderna jag fotar i RAW format. Överallt läser man att det är mycket bättre att fota i RAW format för att då kunna redigera mycket mer som man vill i Photoshop och få en mer rättvis bild. Men är det bara jag som tycker att dessa bilder är så mycket mer platta och tråkiga i färgen än vad de andra bilderna jag tar är? Dessa var dessutom mycket svårare att redigera än de andra som är fotade i JPG format. Ni som fotar i RAW - har ni några tips?
Alisha

Eftersom JPEG filerna blir redigerade i kameran då bilden tas, så kan man uppfatta RAW som platt; precis som du skrev.

Ett tips är att använda dig utav curves/selective colors när du redigerar bilderna. Då kan du få fram de färger du vill ha i bilden och det kommer bara bli lättare och lättare ju mer du fotar i RAW :)

Svar: Tack för ditt svar! Jag använder mig redan av de verktygen när jag redigerar, men jag får göra som du säger: fota mer i RAW och lära mig. Övning ger färdighet antar jag :)
Moa Håkansdotter

2014-08-26 | 20:57:35
Blogg: http://ravenith.se
Bea

Du är grym Moa!

Svar: Tusen tack, Bea! Vad roligt att höra!
Moa Håkansdotter

2014-08-27 | 14:02:10

Skriv en kommentar & gör mig glad!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (bara jag som ser den)


Din hemsida/bloggadress:


Din kommentar: