Min kamerautrustning

2014-03-31 | 10:17:00
 
Nikon D3100
Min allra första systemkamera. Har haft den sedan december 2011. Klassas som en nybörjare då den är enkel att hantera inställningarna på. 


Nikkor 18-55/3,5-5,6
Objektivet som följde med kameran. Passar perfekt till vardagsfotografering då man kan få bra vidvinkel och samtidigt zooma in ifall man vill komma närmare något. Tyvärr är den lilla bländaren inget att hurra över då jag hellre föredrar stor bländare.

Nikkor 55-300/4,5-5,6
Mitt zoomobjektiv. Använder det mest till porträttfotograferingar då bländaren är lite större än på mitt 18-55mm-objektiv. Man måste även stå ca 1,5 m ifrån objektet för att kunna trycka av.

Nikkor 50/1,8
Mitt absoluta favoritobjektiv! Det är även det nyaste tillskottet i kameraväskan och det var inte förrens jag tog första bilden som jag förstod vad alla fotografer menar med att detta objektiv är ett måste för alla fotografer. Bländaren är helt fantastisk! Visste att jag skulle få en suddig bakgrund som gjorde att bilderna blev så mycket bättre, men att ljusintaget även var så pass bra var jag inte beredd på. 10/10 helt klart!
 
 

Polarisationsfilter, Haida C-POL (52mm)
Ett polarisationsfilter till mitt 18-55mm-objektiv. Ger bilderna mer färg och tar bort speglingar.

Polarisationsfilter, Haida C-POL (58mm)
Ett polarisationsfilter till mitt 55-300mm-objektiv. Ger bilderna mer färg och tar bort speglingar.

Lysrörsfilter SZ-3FL
Ett filter som följde med den externa blixten.

Glödlampsfilter SZ-3TN
Ett filter som följde med den externa blixten. Används för att få en lite varmare ton i bilderna.


Kameraväska, Andersson CAB 2.0 Messenger
En väska med mycket utrymme. Jag får plats med alla mina kameragrejer samt min MacBook Air. Perfekt för en foto roadtrip. 

Kamerastativ, Hama Star 62
Ett bra stativ på grund av den justerbara höjden. Lägst kommer du 64 cm från marken och högst kommer du 160 cm.

Extern blixt, Nikon Speedlight SB-700
Jag är super nöjd med denna blixt. Det är ingen nybörjare, men inte heller en proffsblixt. Rekommenderar denna då den är tillräckligt enkel för en nybörjare, samt att man slipper köpa en proffsigare blixt när man utvecklats.

Macroset, 3 st mellanringar
Ett billigare alternativ istället för ett makroobjektiv. Fungerar utmärkt till att komma närmare objektet. Nackdelen är att bilderna lätt blir mörka då mellanringarna sitter mellan kamerahuset och objektivet.

Reflexskärm 2 i 1 (80cm)
Färgerna är guld och vit. Den vita sidan ger ett mjukt reflekterat ljus och används oftast i direkt solljus. Den guldiga sidan ger ett varmare reflekterat ljus. Storleken gör att den är lite jobbig att hålla själv, men det funkar. Assistent är dock ett bättre alternativ.

Diffusor, Nikon Bouncer SW-14H
Följde med blixten vilket jag tyckte var riktigt bra. Ger mjukare blixtbilder.

Motljusskydd, HB-45
Passar mitt 18-55mm-objektiv.

Motljusskydd, HB-75
Passar mitt 55-300mm-objektiv

 
Vilma Enqvist

Roligt att du också gillar fotografering, vi har likadan kamera!

Svar: Vilket sammanträffande! ;)
Moa Håkansdotter

2014-07-15 | 15:55:06
Blogg: http://livetgenomenkamera.blogg.se

Skriv en kommentar & gör mig glad!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (bara jag som ser den)


Din hemsida/bloggadress:


Din kommentar: