Tre tips på böcker att läsa

2014-07-02 | 16:00:00
 
Läsning är något jag utvecklat från att tycka är "skit tråkigt" till att tycka det är riktigt avkopplande.
Jag har läst många böcker, men bland samlingen hittar man alltid de där böckerna man inte riktigt kan glömma. Som var SÅ bra och som man gärna skulle vilja läsa igen. Jag tänkte nu ge er tips på tre böcker som är så för mig.
 


Susan Wiggs - Lycka vid Willow Lake
Jag har tipsat om denna innan, men den är så galet bra att jag gärna gör det igen. Susan Wiggs är väldigt duktig på att beskriva känslor på ett sätt som få läsaren att känna precis det hon vill att man ska göra. Känner karaktärerna sorg, känner man som läsare sorg. Känner karaktärerna glädje, känner man som läsare glädje.

"Daisy Bellamy har fört en inre kamp i många år, för att kunna välja mellan två män - en hedersvärd och stabil, och en vild och otämjd. Men en dag griper ödet in. Dagarna förflyter och affärerna som bröllopsfotograf går strålande. Daisy vet att hon borde vara nöjd med det liv hon valt åt sig själv och sin son vid Willow Lake. Ändå värker hennes hjärta efter det enda hon inte kan få. Tills mannen som hon trodde var borta för alltid dyker upp igen, med ett löfte om kärlek. Och plötsligt står Daisy inför sitt livs svåraste val..."

 
Anne Cassidy - En andra chans
Denna boken läste jag förra sommaren på väldigt kort tid. Det är en spännande bok och det tar ett tag innan man får reda på "hemligheten" vilket gör att man inte kan sluta läsa för att man så gärna vill veta vad det är som hänt.
 
"Tre flickor går en dag ner till vattnet. Bara två av dem kommer tillbaka... Alice Tully vet exakt vad som hände den där vårdagen för sex år sedan, fast det är fortfarande svårt att fatta att det verkligen är sant. Även om hon försöker leva ett helt normalt liv - hon har ett jobb, kompisar och en kille hon avgudar - så kommer hon aldrig någonsin att kunna glömma. Hennes förflutna är farligt, våldsamt och oerhört sorgligt, och det håller på att fullständigt förstöra hennes tillvaro."
 
 
Liza Marklund - Gömda
Denna bok är verklighetsbaserad. En hemsk historia samtidigt som boken är lite spännande. Man känner skräck när man läser den, men samtidigt hopp, mod, glädje och kärlek. Denna bok läste jag när jag gick i högstadiet och jag minns att det var den bästa bok jag någonsin läst. Vilket den fortfarande är, fast kanske "bland de bästa böcker jag läst". Denna boken har även en fortsättning, andra boken heter Asyl. Två ord. Läs den.
 
"Maria Eriksson bor i en mellansvensk stad och arbetar på band när hon möter mannen med de svarta ögonen. Hon blir oerhört förälskad, förlovar sig och föder deras dotter Emma. Men förhållandet spårar ur. Mannen blir alltmer våldsam. Han hotar, slår och våldtar. När Mia träffar en annan man och gifter sig blir det ännu värre. Familjen hamnar i en mardröm av misshandel, terror och mordförsök. Myndigheterna står handfallna. Till slut tvingar man Mia och hennes familj att gå under jorden. Men mannen som förföljer Mia ger inte upp. Han letar efter dem, och han hittar dem. Till slut finns bara en utväg: familjen måste lämna Sverige."

Skriv en kommentar & gör mig glad!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (bara jag som ser den)


Din hemsida/bloggadress:


Din kommentar: